Kirsten Brændstrup, anmeldelse, Århus netværk den 6. nov. 2018

Palle Grevy: EN GANSKE ALMINDELIG DRENG

Forlaget Amanda Books. 264 sider

Palle Grevy var 28 år, da han brændte alle broer til sit tidligere liv i Århus. Han afskrev sin historie ved at brænde alle sine billeder, optegnelser og papirer og afskrev samtidig alle de venner, han var opvokset med. De personer som havde betydet mest for ham i hans barndom og op igennem ungdomsårene var borte da han flyttede til København for at tage anden del af biologistudiet. Uden snærende relationer og bånd til fortiden kunne han starte et nyt liv og finde ud af „hvem han egentlig var“. Det er en fortælling om ambitioner, opbrud og opgør med den sociale arv gennem bevidste og ubevidste valg, men også om forelskelser, kærlighed, omsorg og ansvar. Bogen handler om de første 28 år af hans liv, som foregik i Aarhus med udgangspunkt i Møllevangskvarteret.

Bogen starter 11/2 måned, inden han bliver født - i oktober 1944 - hvor 24 RAF mosquito-jagerbombere bomber Århus Universitet med tilhørende kollegiebygninger, hvor Gestapo havde oprettet sit jyske hovedkvarter. Han beretter om sit liv i Møllevangskvarteret hos forældrene, livet i vuggestue, børnehave, skole og fritidshjem. Han beretter om sit liv på gymnasiet, seminariet og universitetet og fortæller om sine skiftende kærester. Han fortæller malende og livagtigt om sit fritidsjob hos Frichs. Hele hans opvækst er præget af op - og nedture. Hans far døde, da han var blot 3 år gammel. Hans liv er herefter fyldt med alle de udfordringer, som et barn og et ungt menneske har. Palle møder svigt og mistænksomhed. Men heldigvis har han også nogle „gode voksne“, en omsogsfuld morfar og ansvarsfulde naboer som med rettidig omhu hjælper ham gennem genvordighederne. Han er den første i en arbejderfamilie, der bliver student. Det er tæt på klasseforræderi som den nærmeste familie og bekendte ikke har meget tilovers for. Det kunne man bare ikke.

Han er usikker i den verden af boglig viden han bliver mødt med i gymnasiet inden han i sin seminarietid som led i en læreruddannelse - som han aldrig gjorde brug af  - finder sine egne ben som udgangspunkt for at kaste sig ud i en længerevarende universitetsuddannelse. Han er præget af Satres frihedsbegreb, som kort sagt går ud på, at et menneske er dømt til at være fri til at vælge og at vi udelukkende er dem vi selv gør os til gennem vores valg, men han har en angst for forpligtelsen til at bruge den ubegrænsede frihed til at vælge.   Det viser hans valg i livet også tydeligt. Han kan ikke bestemme sig. Det præger hans ungdom og hans forhold til de piger han møder på sin vej. Han bor trygt gennem mange år på et værelse på loftet i den ejendom som forældrene bor i. Til trods for, at han bliver opvartet på alle leder og kanter, kan han ikke finde ud af, hvad han vil, selvom han burde kunne finde ud af  tingene. Han er dygtig til at danse, er en fremragende sportsmand. får normalt gode karakterer og ser godt ud. Men han skipper sine venner og siger  hurtigt farvel til de piger, han kommer sammen med. Som 28årig har han stort set ingen fælles historie med sine venner og han har allerede været gift og skilt i et første ægteskab.

Bogen er utroligt spændende og medrivende at læse. Det er en hudløst ærlig beretning, som der står på bogomslaget. Palle Grevy har en evne til at få små interessante detaljer med. Han beskriver sit liv med humor og små finurligheder, så jeg flere gange grinede højt. Der er så mange sjove episoder, at jeg umuligt kan beskrive dem her. De skal læses. Èn af dem vil jeg dog lige nævne. På et zoologikursus på Molslaboratoriet fangede de studerende levende mus i fælder. De skulle bl.a. beregne antallet af mus i området. Musene blev fanget, passet og plejet, mærket og sat ud igen. Efter en nat med fri bar drak mus og studerende så store mængder alkohol, at hverken mus eller de studerende kunne gå lige. Det viste sig, at musene ikke fik tømmermænd af deres brandert, men det gjorde de studerende til gengæld. De pågældende mus blev sat ud igen, og næste dag hoppede de med stor begejstring i fælderne igen. Det tro pokker.  Det var et herligt sted for dem at være. De studerende genfangede stort set kun mærkede mus, hvilket førte til den konklusion at der kun fandtes 25 mus i Mols Bjerge. Jeg tror ikke, det kom med i de studerendes zoologirapport.

For at sige det lige ud: Jeg læste bogen i et træk. Jeg lagde den ikke fra mig, før den var læst til ende. Jeg kan varmt anbefale „En ganske almindelig dreng“. Men  jeg siger med det samme: Palle Grevy var ikke en ganske almindelig dreng. Og det er dét, der gør bogen så spændende og speciel. Jeg forstår godt, at hans søn blev rørt til tårer, da  han læste sin fars selvbiografi.

Kirsten Brændstrup, audiologopæd.