Carsten Barløse

Frederiksberg 22. nov. 2012

Emma Brynja Svane: FORVIKLINGER

En storartet kriminalroman

Denne storartede kriminalroman er tro mod sin genreretning: Den skandinaviske Krimi. Kriminalgenren har jo siden sin klassiske periode, præget af Edgar Allan Poe og Conan Doyle, udviklet sig i et antal retninger, bedst kendt er den britiske med navne som Agatha Christie og Dorothy Sayers. I de senere år er der på skandinavisk grund opstået en genreretning hvor psykologiske processer og samfundskritik spiller en betydelig rolle, og hvor opklaringen, som i den klassiske periode og den britiske retning, ofte forestås ikke af politiet men af en eller flere skarpsindige hovedpersoner i rollen som detektiv .

Emma Brynja Svanes debutroman ”Forviklinger” ligger smukt i forlængelse af denne nyere skandinaviske krimitradition. Hun gør meget ud af psykologi og samfundsforhold, uden at disse temaer skygger for selve kriminalhandlingerne. Ja som normalt indenfor genren er der flere handlinger der krydser hinanden: Drabsforsøget ude på klinten, narkokufferten, bordeltrafikken og erhvervsskandalen er vævet sammen så der fremkaldes et væld af spørgsmål undervejs. Godt skruet sammen!

De to hovedpersoners psykologi er der især gjort rede for på side 160 ff:  Hos Nina har en barndom som voldsoffer forståeligt nok skabt en ”tryghedsnarkomani”  og det er derfor hun efter to slags mænd som hun på skift var tiltrukket af:  Alex, den spændende,  og  Alain, den farlige, føler sig trygt i havn hos Torsten, den solide og reelle redningsmand.  Med Torsten er rækkefølgen omvendt: Han er gift i en årrække med Karen, den solide og reelle hustru, men muntrer sig ved siden af med den sexede Majbritt, inden han bliver hovedkuls og voldsomt forelsket i Nina.

Er der klichéer i personskildringen? Nok muligt, men det er der jo også i den virkelige verdens menneskeskæbner, hvor banalitet og trivialitet veksler med uforudsigeligt højdrama. De islandske sagaer skildrer noget så trivielt som ”bønder i slagsmål”.  Alligevel er de verdenslitteratur. Det er en ærlig sag at ”flygte ind i fiktionen”, men hvad afspejler og belyser fiktionen, hvis ellers den er noget værd?  Virkeligheden.

Hvad formen angår nyder læseren godt af forfatterens evne til at skrive korte og prægnante sætninger. Et meget  letlæseligt og levende sprog. Hun voksede op som ægte tosproget, dansk og islandsk, fik en højakademisk karriere i fransk, brugte svensk som arbejdssprog i Uppsala. Sådan får man sprogsans, og det præger bogen. En detalje: Det bemærkes at de fleste fremmedord, især de nyeste, er skrevet med kursiv. Det plejer vi ikke på dansk, men denne afsmitning fra fransk tradition er egentlig tiltalende.

Kriminalreporteren Jamal har fået tildelt en central rolle. Det vides at forfatteren har gennemført dele af journalistuddannelsen, så Jamals efterforskning fylder forståeligt nok meget i bogen. Ligeså det moralske dilemma: Hvor meget bør en journalist hjælpe politiet? Og med politiet kommer vi til det eneste ”jamen” jeg har behov for at sige: Jeg tror nok at i virkelighedens verden ville et drabsforsøg der næsten lykkedes, en kuffert fuld af narko, omfattende leasingcirkus, bordelstordrift samt adskillige drab, udløse langt større politiaktivitet end  det her er vist. I bogens fortsættelse, som der lægges op til i slutningen, og som der er grund til at glæde sig til, får vi måske lov til at se det hæderkronede danske kriminalpoliti udfolde sig noget mere dynamisk.

Claus Grymer

Kristeligt Dagblad 12. okt. 2012

Emma Brynja Svane: FORVIKLINGER

Deres fremtidsplaner var baseret på fornuft og planlægning. Tryghedsnarkomaner blev de kaldt. Altid bestræbte de sig på at gøre det rigtige.

Sådan var det for ægtefællerne Karen og Torsten, der da også opnåede den ”flidspræmie”, som gav det hele mening: Begge blev de overlæger. Deres forhold ligner en idealtilstand. Men under overfladen lurer uroen.

Hvad sker der, når mennesker mister den kontrol, de længe har holdt fast i? Et muligt svar giver den debuterende dansk-islandske forfatter Emma Brynja Svane – tidligere professor i fransk litteratur – i sin spændingsroman med den nævnte, lidt intetsigende titel.

Historien indledes med den scene, der for alvor sætter virkeligheden i skred: Torsten ser en kvinde styrte ud over skrænten ved ruinen af Mårup Kirke i Vendsyssel. Er det en ulykke, eller blev hun skubbet ud? Hvad er det med den mand, der flygtende – synes det – løber derfra i stedet for at hjælpe? Kvinden er alvorligt kvæstet. Med et resolut indgreb sikrer Torsten hendes overlevelse. Hun viser sig at være en berømt fotomodel, der er ”fanget i et net af guld og fortielser” – eller med en mere præcis betegnelse: kriminalitet. Torsten forelsker sig i hende og engagerer sig også på anden vis og tilmed på en måde, der ikke tåler et nærmere eftersyn: Han lyver for politiet. Men sagen lader sig ikke dysse ned. Det modsatte sker.

Emma Brynja Svane har litterært håndelag, ingen tvivl om det. Det dramatiske forløb fra kontrol til kaos, der blandt andet indebærer omgang med narko og mord, er fermt skruet sammen, men bliver på grund af en for bleg personskildring aldrig rigtigt vedkommende; den ydre spænding modsvares ikke af en indre. Ganske vist forsøger Svane at opnå tyngde ved at involvere dybdepsykologien i portrættet af Alex, manden, der stak af fra styrtet ved skrænten: en tilsyneladende agtværdig advokat – også han lader længe til at have kontrol over tingene, men lever et dobbeltliv, til hvis hemmeligheder hører voldelig sex. Den medfølgende forklaring – at han lider af eftervirkningen af som barn at være blevet ”mishandlet af livet” – virker imidlertid som en ren kliché.

Jens Henneberg

Nordjyske 9. nov. 2012

Emma Brynja Svane:  FORVIKLINGER

En stor del af denne mangesidige spændingsroman er henlagt til Nordjylland: Lønstrup, Hjørring og Aalborg, overalt med navngivne lokaliteter.

I centrum står en journalist, der er usandsynlig heldig i sine formodninger, der leder ham frem til kærnen i romanen.

Den fortæller om bl.a. utroskab, narkotikasmugling, børnemishandling, mordforsøg og mord, bandekrig, prostitution og sadisme, ofte med udfald mod de etablerede kredse. Fønsby inddrages således uden navns nævnelse.

De blide kvinder er ikke altid så blide, som de giver udtryk for – og da slet ikke så uskyldige og ubehjælpsomme, som man kunne tro. I hvert fald tager en svigtet ægtefælle sagen i egen hånd på elegant vis.

Romanen har mange handlingstråde. Der er stof til flere romaner i denne ene, og det skæmmer romanen med de mange bratte skift fra hovedhandling til sidehandling.

Man er som læser til det sidste usikker på de forskellige personers skæbne.

Birte Strandby,

Emma Brynja Svane: FORVIKLINGER

Ikke mindre end fire mord og en opklaring er der i denne roman, der alligevel ikke rigtigt ligner en krimi. Det handler snarere om en solid omgang ’panik før lukketid’ for hovedpersonen Torstens vedkommende. Han elsker sin kone Karen, fristes af søde Majbritt og forelsker sig derefter håbløst i smukke Nina, der er forhenværende model.

Lægen Torsten er på ferie fra sit ægteskab, og overværer ved et tilfælde, at en kvinde skubbes ud fra Lønstrup Klint. Han redder hendes liv og forelsker sig voldsomt i kvinden, Nina, lidet vidende om at hun blev skubbet ud over klinten af en tidligere elsker.

Manden der skubbede er en velanset advokat med en god forretning og et godt ægteskab. Han har sine udenomsprojekter, og er dårligt i stand til at holde sig fra andre kvinder i flere uger ad gangen. Og med bidrag fra en nysgerrig journalist ender det skidt for de onde, godt for de gode og middelmådigt for de tvivlsomme personager.

Personerne er typer mere end rigtige mennesker, den forsmåede hustru, psykopaten

typen der tænkte meget over alting

Karakteren Majbritts videre skæbne har tilsyneladende ingen betydning for historien, og