Carsten Barløse,

Frederiksberg 11. jan. 2014

Emma Brynja Svane: POLITIKEREN

En vellykket toer

Vi er mange der har set frem til at læse Emma Brynja Svanes nye krimi, Politikeren. Hun var nemlig så dristig at love en fortsættelse til debutromanen i 2012: Forviklinger, og nu er den her. De forventninger vi havde efter den vellykkede debut indfries fuldt ud: Forfatteren demonstrerer igen sin kunnen indenfor det hæderkronede krimihåndværk: Kunsten at anbringe læseren  på en pinebænk. Ja sådan skal det jo føles at blive præsenteret for mange muligheder, eventualiteter, ”the ususal suspects”, kort sagt det mylder af ubesvarede spørgsmål som læseren  stiller sig selv, og som stilles af den hjælpsomme forfatter i slutningen af nogle afsnit. Den effektive kriminalreporter Jamal er også i denne bog en katalysator der får handlingen til at skride frem og leder læserens tanker i den rigtige retning. Mange spørgsmål går ud på: Hvor er forbindelsen mellem de to historier i denne bog: Narkogangsterne og den blakkede politiker?  Det store spørgsmål, som i engelsk jargon så charmerende udtrykkes: ”whodunit?” skal besvares så sent som muligt. I denne bog sker det på syvende sidste side.

Men en god kriminalroman er andet og mere end blot et puslespil og dets løsning.  Personernes, herunder politifolkenes, psykologi - personlighed om man vil - skal tegnes, ellers mister vi interessen.  I Politikeren er der som i Forviklinger meget overbevisende skildringer af hovedpersonernes følelsesliv: Torsten Holms ulykkelige kærlighed til Nina Mortensen. Hendes fortvivlelse over ikke at kunne løbe fra sin fortid. Lone Bergsteds lige så ulykkelige kærlighed til Ole Timmerman, der heller ikke kan komme op af den fælde han er gået i. Foruden det psykologiske er lokalkoloritten også vigtig: Vi bliver grundigt guidet rundt i det indre København, kvarteret vest for Dag Hammarskjölds Allé, Nordsjælland, og så de tre jyske miljøer: Horsens, Aarhus og Aalborg.  Det øger altid troværdigheden når handlinger forankres i geografi og miljø.

Som i alle kriminalromaner, og kriminalfilm, spiller politiet en vigtig rolle: At forfatteren lader  kriminalkommissæren i Aarhus lide af en usund hang til wienerbrød ligger helt i forlængelse af den danske tradition: Vi elsker at vore politifolk skildres som sympatiske, effektive, men overvægtige. ”Panserbasser” kaldte vore bedsteforældre dem. Trist at Orla Møllers type er på vej ud: Det er et kulturtab at politifolk i virkelighedens verden må stille op til løbetests og opfylde strenge krav om fitness.

Denne anmelder mener at være stødt på noget i bogens komposition der kan minde om det man indenfor musikken kalder kontrapunkt: Nogle forløb er snart parallelle, snart forskellige: Nina Mortensen og Ole Timmerman er begge velmenende startet på en lovende karriere, og nået langt, men bliver så hver på sin måde suget ned i kriminalitetens hængedynd. Lone Bergsted og Torsten Holm lider hver på deres måde af ulykkelig kærlighed. Overfor disharmonierne står så den rene lykke hos de to der i bogens slutning får hinanden, og vi inviteres til et meget eksotisk hybrid-bryllup i Hasseris kirke med efterfølgende fest. Indiske skikke indlagt i folkekirkens ritual og tradition. Den indiske kolorit har ikke stor betydning for bogens handling, men parrets lykke afbalancerer den megen ulykke og frustration som bogens andre hovedpersoner føler. Også Torstens ansvarsbevidsthed overfor den forældreløse dreng Robert skaber afklaring i bogens slutning.   Happy ending?  Jeg foretrækker at sige det sådan: Den kontrapunktiske musik lander som den skal på grundtonen til sidst.  Sådan skal det være.

Med Politikeren har vi fået endnu et bevis på at der er grøde i dansk kriminallitteratur. Spirende talenter kan roligt se op til Emma Brynja Svane og tage ved lære.